Kananmunan ravintosisältö on erinomainen

Kananmunassa on runsaasti useita vitamiineja

Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista, koska se sisältää useita ihmiselle välttämättömiä ravintoaineita.

Kananmunassa on runsaasti proteiinia ja monia vitamiineja, kuten D-, A- ja B12-vitamiinia. Siinä on myös runsaasti biotiinia, pantoteenihappoa, fosforia ja seleeniä. Kananmunan ravintosisältöä täydentävät hyvin C-vitamiini ja kuidut, joten ihanteellinen aamupala voisi olla vaikkapa munapuuro marjoilla täydennettynä

Kananmunan kalorit

Kaloreita kananmunassa on varsin kohtuullinen määrä. Noin 55 grammaa painavassa kananmunassa on noin 70 kcal.

Picture

Kananmunan proteiini on laadukasta

Tiesitkö, ettei ole sama millaista proteiinia syöt? Proteiinit muodostuvat aminohapoista, joita on olemassa kaksikymmentä erilaista. Yhdeksän aminohappotyypeistä on ihmisille välttämättömiä ja kananmunan proteiini sisältää näitä kaikkia. Välttämättömät aminohapot tulee saada ruoasta, koska ihmisen elimistö ei pysty valmistamaan niitä itse. Kananmunan proteiini on siis hyvin laadukasta, koska se on ihmiselle oikean laatuista.
 

Kananmunan keltuainen on monipuolinen ravinnonlähde

Vaikka usein suositaan kananmunanvalkuaista proteiinilähteenä sen rasvattomuuden tähden, kannattaa muistaa, että myös keltuaisessa on runsaasti proteiinia. Suurin osa vitamiineista ja kivennäisaineista sijaitsee myös keltuaisessa. Keltuainen on monipuolinen ravinnonlähde ja monen mielestä kananmunan myös herkullisin osa.

Kananmunan valkuaisessa ei ole kolesterolia

Kananmunan kolesteroli mietityttää monia. Kolesterolisuosituksissa korostetaan nykyään sitä, että on yksilöllistä, miten ravinnossa oleva kolesteroli vaikuttaa veren rasva-arvoihin. Usein sanotaan, että jos kolesteroliarvot eivät ole erityisesti kohollaan, kananmunan käytölle ei ole tarkkoja rajoituksia.

Kolesteroli sijaitsee kananmunan keltuaisessa. Mm. Sydänliiton suositus sanoo, että kolesterolia alentavassa ruokavaliossa keltuaisten käyttöä on hyvä rajoittaa noin kolmeen tai neljään viikossa. Jos kohonnut kolesteroliarvo mietityttää sinua, niin kannattaa muistaa, että kananmunan valkuaiselle ei ole kolesterolin suhteen rajoituksia.

Kananmunan ravintosisältö/100g:

(yksi muna painaa n. 55 g.)
Energiaa 599 kJ/144 kcal
Rasvaa 10,3 g
josta tyydyttyneitä 3,0 g
Hiilihydraatteja 0,3 g
josta sokereita 0,3 g
Proteiinia 12,5 g
Suolaa 0,34 g
Omega-3-rasvahappoja (EPA+DHA) 107 mg
 

Kananmunan keltuainen sisältää:

Vettä, proteiinia, rasvaa ja kolesterolia.
Rasvaliukoisia A, D ja E-vitamiineja.
Vesiliukoisia B- ryhmän vitamiineja (erityisesti B12-, B2-vitamiinia sekä folaattia).
Kivennäisaineita (erityisesti jodia, seleeniä ja rautaa).
 

Kananmunan valkuainen sisältää

Vettä ja proteiinia.
Vesiliukoisia B- ryhmän vitamiineja (erityisesti B2-vitamiinia).
Kivennäisaineita.
 

Lue lisää kananmunan ravintosisällöstä sekä ravintoaineiden terveysvaikutuksista Kultamunan sivuilta.

Picture